30 december - Reisverslag uit Lagossa, Tanzania van marcelenerna - WaarBenJij.nu 30 december - Reisverslag uit Lagossa, Tanzania van marcelenerna - WaarBenJij.nu

30 december

Door: Erna

04 Januari 2014 | Tanzania, Lagossa

Vroeg in de ochtend worden we wakker en horen de bavianen over ons dak lopen. Snel daarna wordt er op de deur geklopt en krijgen we ons ontbijt geserveerd. Weer wat later wordt er weer geklopt en staat er een gids voor de deur. We maken ons klaar voor de "Chimpwalk". We gaan proberen om chimpansees te zoeken. Ik heb in de reisgids gelezen dat ze in het regenseizoen wat hoger in de bergen zitten en dus moeilijker vindbaar.. Ik verwacht er dan ook niet al te veel van. Echter na een half uur lopen door schitterend bos horen we ze in de verte en na nog een half uur staan we oog in oog met een hele groep. We hebben uitleg gekregen dat we op 10 meter afstand van ze moeten blijven, maar hier trekken de apen zich niets van aan. Ze lopen recht op ons af om vervolgens met een klein boogje om ons heen te lopen.. Het is geweldig. We zien ze spelen, vlooien, paren en jagen... Het lukt ze om red colobus monkey te vangen en deze voor onze ogen op te eten.We hebben een mondmasker gekregen om op deze manier geen ziektes over te brengen van ons op de apen en omgekeerd. We brengen in totaal een uur door bij de apen en vinden het geweldig.
Wanneer we terugkomen bij ons kamp komt de kok op ons af en vraagt geld voor zijn geleverde diensten. Ik geef hem geld en dan blijkt dat er toch een misverstand is ontstaan. De $4,- blijken $40,- te moeten zijn.....Bij een opeenstapeling van dingen is dit "de killer".
We besluiten om te vertrekken en vragen aan onze gids om de boot te regelen. Bij de ingang van het park proberen we de extra betaalde overnachting terug te krijgen, maar dit is helaas niet mogelijk. De boot van het park zet ons af bij het eerste dorpje dat grenst aan het park. Hier duurt het even voordat we vervoer geregeld kunnen krijgen naar Lagosa.., maar na flink onderhandelen vertrekken we uiteindelijk in het donker met een boot. De bootsman brengt in ons naar het guesthouse in Lagosa. We vinden een zeer primitief onderkomen voor 3000 Tanzanian shilling ( €1,50) en slapen een paar uurtjes. Marcel heeft de wekker gezet, omdat we willen proberen om heel vroeg te vertrekken met een motor. We hebben met handen en voeten onze reisplannen proberen uit te leggen, maar zijn er niet zeker van, dat het zal gaan lukken om morgen in Kigoma te zijn....