5 januari - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van marcelenerna - WaarBenJij.nu 5 januari - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van marcelenerna - WaarBenJij.nu

06 Januari 2014 | Tanzania, Arusha

4 januari
Gisteren was een dag van regelen. We willen met een prive auto naar Arusha door de nationale parken (Serengetie en Ngorogoro) en natuurlijk willen we niet de hoofdprijs betalen. De parken hebben hier een hoog elitair gehalte. Voor een overnachting, permit voor het park en een gamedrive ben je meer dan 500 dollar kwijt. We proberen het eerst bij een touroperator. Zij verwijst ons naar mensen op straat en we komen al snel op een bedrag van 1,2 miljoen shilling. Dat vinden we veel te duur. Een taxichauffeur die ons van de ferry naar het hotel bracht doet het voor 1 miljoen. We willen niet verder gaan dan 800.000. We spreken zelf iemand aan die een rav4 heeft. Vervolgens ontstaat er een chaos van mensen die er zich mee gaan bemoeien. Iedereen belt en zegt dat het niet kan voor die prijs. Slechte weg, grote afstand, benzineprijzen, chauffeur moet ook nog terug etc. We gaan rustig op een muurtje zitten en wachten af. Uiteindelijk blijkt het toch te kunnen. We worden om 5 uur opgehaald. We drinken nog wat op een lekker plekje aan het victoriameer en eten daarna op straat bij een Indiaas restaurantje.
5 januari
Vanmorgen om half vijf uit bed. Ik heb een slechte nacht gehad. Het eten is me niet goed bekomen. Om half zes stopt er een grote Toyota voor de deur. We stappen in en rijden in het donker weg. Onderweg zien we Afrika ontwaken, de stoepen worden geveegd, op de fiets of te voet naar het land, de winkeltjes gaan open etc.
Na 3 uur rijden we de Serengetie in. We zien een paar kuddes olifanten waarbij 1 kudde vergezeld wordt door leeuwen. Ook zien we o.a. giraffen, gnoes en zebra's, impala,s, krokodillen, varanen, veel apen en nijlpaarden. Fantastisch om allemaal te zien maar het kan niet op tegen hetgeen we s'middags zagen. We staan ineens midden in de grote trek. Honderdduizenden zebra's, wilde beast, gnoes etc make de tocht van Kenia naar de Serengetie. Overal waar we kijken loopt groot wild. Zoveel en zo op elkaar alsof een voetbalstadion leegstroomt. Indrukken die niet opmeen foto of filmpje zijn vastgelegd. De tocht duurt de hele dag. We worden rond negen uur bij een ranzig hotelletje in de stad afgezet, drinken nog een colaatje, douchen en slapen.

• 07 Januari 2014 - 20:11

Ine:

Wat fijn om weer van jullie te lezen. Erna, tot gauw!